روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش داده است که نیاز فوری اوکراین به سرباز، منجر به فرسایش نیروی کار و ایجاد بار اضافی بر اقتصاد اوکراین - که در حال حاضر از فشارها رنج می‌برد و به کمک‌های خارجی وابسته است - می‌شود.

کمبود نیروی کار در اوکراین به دلیل سربازگیری اجباری

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با تأیید اینکه نیاز فوری اوکراین به سرباز، منجر به فرسایش نیروی کار و ایجاد فشار بر اقتصاد اوکراین می‌شود، خاطرنشان کرد که پایگاه‌های اینترنتی استخدام در اوکراین می‌گویند که تاکنون هرگز چنین تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی را اعلام نکرده بودند. هنگام صحبت در مورد دلایل این بحران، «واشنگتن‌پست» روی این واقعیت متمرکز شده است که میلیون‌ها اوکراینی برای فرار از بمباران، به خارج از کشور نقل‌مکان کرده‌اند و صدها هزار مرد هم که باقی مانده بودند به‌جای فعالیت در مشاغل خود، به خدمت سربازی فراخوانده شده‌اند.

این روزنامه تأکید می‌کند: با تشدید تلاش‌های کی‌یف برای بسیج همگانی، شرکت‌های استخدام انتظار دارند که یافتن کارگر دشوارتر شود که این امر فشار بر اقتصاد فلج اوکراین را افزایش می‌دهد؛ از جمله این که با وجود فرصت‌های شغلی بیشتر از جویندگان کار، بسیاری از شرکت‌ها برای رقابت و جلوگیری از بسته‌شدن، مجبور به افزایش دستمزدها شده‌اند.

«واشنگتن‌پست» یادآوری می‌کند که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال اول جنگ به میزان ۲۹ درصد کاهش‌یافته است و قطعی مداوم برق در سراسر کشور به دلیل جنگ منجر به وقفه در کار می‌شود و شرکت‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در ژنراتورهای گران‌قیمت می‌کند. این مسئله همچنین باعث فرار سرمایه‌های خصوصی خارجی شده است.

در ارتباط با عمق بحران اقتصادی در اوکراین، پیش‌ازاین خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گزارش داده بود که رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی در حال برنامه‌ریزی برای تصویب قانونی است که به دولت اجازه می‌دهد پرداخت بدهی‌های خارجی را متوقف کند. چنین طرح‌هایی باتوجه‌به اختلاف بین اوکراین و طلبکاران بین‌المللی‌اش بر سر شرایط تجدید ساختار اوراق خزانه به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار مطرح می‌شود. این پیش‌نویس قانون به دنبال امکان تعلیق پرداخت بدهی‌های بین‌المللی و تعهدات تضمین شده توسط دولت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.